Pakomatka Portugaliin osa 4 - Portimao

Blogi on ollut päivittämättä luvattoman pitkään, joten nyt on taas aika matkakertomuksen seuraavalle osalle.

Väsyneinä nukuimme hostellissa todella hyvin ja olimme heti aamulla valmiita jatkamaan matkaa. Tarkoituksemme oli seikkailla kohti Portimaoa muutaman välipysähdyksen kautta. Olin lukenut netistä, että joihinkin paikkoihin olisi hankala päästä julkisella liikenteellä, mutta meillä ei ainakaan ollut mitään ongelmia koko reissun aikana.

Otimme siis bussin Albufeirasta Lagoaan ja sieltä Praia de Carvalhoon. Tästä kävelymatkan päässä olisi muutama mukava ranta. Lämpöä oli kiitettävät 35 ja selässä kohtuullisen painavat rinkat. Rantojen sijaan innostuimmekin seikkailemaan rantajyrkänteillä ja bongasimme mielenkiintoisen Alfanzina-majakan, jota kohti lähdimme keskipäivän kuumuudessa taivaltamaan.

Maasto oli paikoitellen todella vaikeakulkuista ja tuntui niin kuin iho sulaisi auringonpaisteessa. Kun pääsimme viimein perille majakalle huomasimme sinne menevän oikein hyväkuntoisen tien, jota pitkin olisi päässyt varsin vaivattomasti kulkemaan. Lisäksi majakka oli tietenkin kiinni, joten lähdimme takaisin samaa reittiä jota olimme tulleetkin. Herää kysymys, että miksi ihmeessä, kun sitä tietäkin olisi tosiaan voinut käyttää.

Välillä heräsi pakottava tarve hypätä rinkkoineen päivineen kielekkeeltä mereen. Kiersimme vielä muutaman rannan ja lähdimme sitten odottamaan bussia, joka veisi meidät Portimaoon.

Portimaoon pääsimme iltapäivästä ja avulias hosti tuli päästämään meidät asuntoonsa. Tehtiin petaukset ja juotiin lasit viiniä. Hosti lähti omille teilleen ja sovimme näkevämme myöhemmin. Kävimme suihkussa ja lepäilimme hieman. Sitten olikin jo auringonlaskun aika ja lähdimme kohti minuutin matkan päässä olevaa Praia da Rochan rantaa.

Emme paljoa ehtineet rantaa tutkia ennen auringonlaskua, joka oli aivan maaginen. Otimme kuvia ja ihailimme maisemia ja jäimme vielä pimeän tullen kuun valaisemalle rannalle istumaan. Sitten nälkä vei voiton ja oli aika etsiä ravintola. Sellainen löytyikin aivan rannan läheltä ja syötyämme tapasimme hostimme ja hänen ystävänsä. Sangriakannullisen jälkeen totesimme lähtevämme nukkumaan, sillä olimme päättäneet tulla heti aamulla takaisin rannalle. Hosti häipyi ystävineen yöhön, eikä häntä näkynytkään ennen kuin seuraavana päivänä kun haimme tavaramme lähtiessämme matkaa jatkamaan.

Aamulla oli edellisen illan sangrian ja viinin jälkeen hieman hankalaa herätä. Seitsemän aikoihin kuitenkin sain silmät auki ja vilkaisu ulos ikkunasta hävitti viimeisetkin unihiekat silmistä. Tökin matkaseuranikin hereille ja totesin, että nyt oli mentävä. Pikaisten aamutoimien jälkeen meitä odotti rannalla ihmeellinen valo.

Aamulla ranta näytti aivan erilaiselta. Niin monia luolia ja jännittäviä koloja, jotka illan pimeydessä olivat jääneet huomaamatta. Täydellistä. Aamuvalon jälkeen kävimme aamiaiselle ja päätimme viettää päivän omilla teillämme. Huonosti nukutun yön jälkeen kaipasin lepoa, joten päädyin rannalle varjoon makoilemaan useaksi tunniksi.

Saimme viestin, että seuraava hostimme Lagosissa olisi kotona vasta puolilta öin, joten päätimme jäädä vielä Portimaoon ihailemaan toisen auringonlaskun ennen kuin jatkaisimme matkaamme junalla. Päätös osoittautui oikeaksi, sillä auringonlasku oli aivan käsittämättömän upea.

Näiden näkymien jälkeen otimme taksin juna-asemalle ja jatkoimme matkaamme kohti Lagosia. Odottelimme tovin paikallisessa karaokebaarissa ja tapasimme myös matkaseurani ystävän, joka tulisi jatkamaan reissua kanssamme. Hosti saapui noutamaan meidät puolen yön jälkeen ja olimmekin suhteellisen väsyneitä. Suihkun jälkeen oli ihana kömpiä supermukavan patjan päälle nukkumaan.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Karamellisiirappia ja muutenkin makeaa elämää

Irti arjesta Emmes Retreatin puumajassa!